Hoe gebruik je de Milieubarometer en WPM naast elkaar?
In een eerder artikel hebben we toegelicht wat de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) is. Maar hoe verhoudt de Milieubarometer zicht tot de WPM?
Wat moet je als gebruiker van de Milieubarometer weten over deze rapportageverplichting? In dit artikel gaan we dieper in op de vervoersgegevens en wat dit voor je CO₂-footprint betekent.
Vervoersgegevens woon-werkverkeer WPM vs Milieubarometer
De woon-werk items in de Milieubarometer zijn recentelijk aangepast om aan te sluiten bij de voertuigtypen en vervoerswijzen waarvoor gerapporteerd moet worden in het online platform van de WPM. Op deze manier zijn de woon-werkverkeer gegevens makkelijk onderling uit te wisselen. Let hierbij wel op dat ook voor het woon-werk verkeer voor de WPM wordt gerekend met Tank to Wheel emissiefactoren en dat medewerkers onder 0,5 fte niet worden meegerekend.
Vervoersgegevens zakelijk verkeer WPM vs Milieubarometer
De in te vullen gegevens en de berekende CO₂-uitstoot voor de WPM en de Milieubarometer verschillen nogal van elkaar. De rapportageverplichting vraagt op veel gebieden minder accurate gegevens voor het zakelijk verkeer dan in de Milieubarometer mogelijk is. In de rapportageverplichting worden de onderstaande gegevens gevraagd (bekijk ook het hulpmiddel gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit voor meer uitleg over het verzamelen van deze gegevens):
- Het online formulier van de WPM vraagt om de gereden kilometers en houdt daarmee geen rekening met daadwerkelijke rijgedrag en energiezuinigheid van wagens binnen een organisatie. Terwijl deze absolute verbruiken vaak wel voor handen zijn en bedrijven die klimaatbeleid voeren deze registreren. Benzine slurpende SUV’s lijken zo via de nieuwe wet evenveel milieu-impact te veroorzaken als label A benzineauto’s, omdat deze niet naar het daadwerkelijk brandstofverbruik kijkt, maar eenzelfde gemiddeld brandstofgebruik toepast voor alle wagens binnen een brandstofcategorie. In de Milieubarometer is het wel mogelijk om de getankte liters brandstof voor het zakelijk vervoer in te vullen. Zo kan dus een accurater beeld van de daadwerkelijke CO₂-uitstoot van het zakelijk verkeer van de organisatie berekend worden.
- Verder laat de WPM al het zakelijk verkeer buiten beschouwing van:
- werknemers die minder dan 0,5 fte werken
- voertuigen met ‘grijze’ kentekens (bedrijfsbussen)
- al het luchtverkeer
- Voor bijvoorbeeld een installatiebedrijf, waarbij medewerkers de bedrijfsbussen mee naar huis nemen, is de impact ongeveer 20% van de totale CO₂-uitstoot. Bij een internationaal bedrijf dat veel vliegkilometers maakt kan dit oplopen tot 10% van de CO₂-uitstoot.
- Het online formulier van de WPM rekent met Tank to Wheel (TTW) in plaats van Well to Wheel (WTW) emissiefactoren. Hierdoor wordt een deel van de CO₂-uitstoot (voor de productie van de brandstof) niet meegenomen in de rapportageverplichting, die wel meegenomen wordt in de Milieubarometer (zowel de WPM als de Milieubarometer gebruiken de emissiefactoren van www.CO2-emissiefactoren.nl).
WPM geeft onvoldoende prikkel om vervoer te verduurzamen
We beschouwen de WPM als een mooie eerste stap voor organisaties om aan de slag te gaan met het verduurzamen op dit thema. Stimular beoordeelt de rapportage en berekening volgens WPM echter als onvoldoende voor gebruik om de CO₂-uitstoot van het werkgebonden personenvervoer effectief te reduceren. Werkgevers krijgen een vertekend en (in de meeste gevallen) te positief beeld. Hierdoor lijkt de noodzaak om te verduurzamen minder en wordt er ook niet altijd voor de meest effectieve maatregelen gekozen. Zeker voor het zakelijk vervoer is de rapportageplicht een stap achteruit ten opzichte van een CO₂-uitstoot berekening op basis van daadwerkelijk verbruik en de gangbare rekenstandaarden.
Zo valt bijvoorbeeld de prikkel om bij vervanging een zuinigere klasse auto binnen hetzelfde brandstoftype aan te schaffen of zuiniger te gaan rijden volledig weg.
WPM als begin maar niet als stip op de horizon
Hoewel de WPM een verplichting is adviseren wij dit dus niet als leidraad voor het verduurzamen van je woon-werk verkeer en zakelijk verkeer. Gebruik hiervoor een CO₂-rapportage tool zoals de Milieubarometer die de milieu-impact accuraat in kaart brengt voor deze thema’s. Wil je alvast inspiratie om effectief te verduurzamen op deze thema’s? Bekijk de maatregelen voor woon-werkverkeer of zakelijk verkeer door te filteren op deze thema’s en bepaal aan de hand van je CO₂-footprint je prioriteit.
Hulp nodig?
We helpen je graag door middel van 1-op-1 coaching of door een van onze cursussen. Weet je het niet zeker? Je kunt altijd contact opnemen met de helpdesk voor al je vragen.
Milieubarometer voert nieuwe milieuprijzen CE Delft door
Dit jaar zijn de nieuwe milieuprijzen die CE Delft in 2023 heeft gepubliceerd doorgevoerd in de Milieubarometer. Zo zorgen we ervoor dat de tool up-to-date blijft met de ontwikkelingen in de wetenschap en politiek. Maar waarom is dit belangrijk? En hoe zit het precies met de milieuprijzen?
Hoe verzamel je als huurder de juiste milieugegevens in een verzamelpand?
Als huurder heb je niet altijd direct toegang tot gegevens die nodig zijn om het juiste inzicht te krijgen op je milieu-impact of om de Milieubarometer in te vullen. Stimular krijgt er regelmatig vragen over van kleinere organisaties die (een deel van) een pand huren. Adviseur Carmen Cosijn deelt graag passende tips.
Nieuwe scope 3 features
Steeds meer organisaties krijgen de vraag om naast scope 1 en 2 ook hun scope 3 uitstoot in kaart te brengen. Met de nieuwe features van de Milieubarometer kan je scope 3 nauwkeuriger invullen en de resultaten presenteren volgens de regels van het GHG-Protocol, de CSRD en de CO2-Prestatieladder.